12 Aralık 2013 Perşembe

NURİ BİLGE CEYLAN


1959'da İstanbu'lda doğan Ceylan, Boğaziçi Üniversitesi Elektrik-Elektronik bölümünü bitirmiştir ardından Mimar Sinan üniversitesinde 2 sene sinema eğitimi görmüştür, 1995'te KOZA adlı kısa filmiyle sinemaya giriş yapan Ceylan, 1997'de KASABA adlı ilk uzun metraj filmini çekmiştir, 1999'da MAYIS SIKINTISI filmiyle dikkatleri çeken Ceylan Siyad'da en iyi film ve en iyi yönetmen ödüllerini kazanmış, Altın Portakal'da en iyi yönetmen, Uluslararası İstanbul film festivalinde Altın Laleyi kazanmıştır. 2002'de çektiği UZAK filmiyle o seneye adeta damga vuran Ceylan Altın Portakalda en iyi film ve en iyi yönetmen ödülünü kazanmış, Cannes film festivalinde ise jüri büyük ödülünün yanı sıra en iyi erkek oyuncu ödülünü başrolde oynayan iki oyuncusuyla paylaşmıştır, bunun dışında bir sürü ödül kazanan UZAK Türk sinemasının da en iyi filmlerinden biri olarak gösterilmektedir, 2006'da İKLİMLER filmiyle başarılarına devam eden Ceylan bu filmde eşiyle beraber kamera önünde de rol almıştır, 2008'de çektiği ÜÇ MAYMUN filmiyle Cannes'da en iyi yönetmen ödülünü kazanan Ceylan adını dünyaya da duyurmuştur, Cannes dışında bir sürü ülkeden de ödül kazanan 3 MAYMUN'dan sonra 2011'de BİR ZAMANLAR ANADOLUDA filmiyle tekrardan Cannes'da jüri büyük ödülünü kazanmıştır Ceylan.

KOZA: Tarkovsky'den esinlenerek çektiği, sinemaya adım attığı filmidir, kısa metrajlı filmde bir kelebeğin kozadan tırtıl olarak çıkıp kelebek olup ölümü anlatılır.

KASABA: Ceylanın KOZA'yı kısa film olduğu için saymazsak ilk filmidir diyebiliriz, normal sinema izleyicisinin bu filmi izleyip sıkıcı dememe ihtimnali yoktur, çünkü gerçekten çok yavaş ve ağır ilerler film ama sinema sanatına dair çok güzel bir örnektir ve ilk film olarak Ceylanın ileride başyapıtlar yapacağının ipuçlarını verir film. Filmde herkes kendi yaşamından da birşeyler bulur kimi zaman boğazı düğümlenir, ayrıca Ceylanın Mayıs Sıkınıtıs ve Uzakla oluşturduğu üçlemenin ilk filmidir.

MAYIS SIKINTISI: Film bizi doğaya aşık eden bir filmdir, rüzgar, ağaç, yaprak seslerini öyle güzel yansıtmıştır ki Ceylan, seyirci kendini doğada zanneder bu filmi izlerken, adındaki sıkıntı kelimesini filmi izlerken seyirciye yaşatır Ceylan, seyirci filmi izlerken bunalır, terler bu filmin kötü olmasından değil tam tersi yönetmenin çok iyi bir film kotarmasından kaynaklanır, film Çanakkale'nin Yenice kasabasında geçer, bu filmde de Tarkovsky filmleri etkisi gözlemlenir.

UZAK: Ceylanın Kasaba ve Mayıs sıkıntısından sonra çektiği üçlemenin son filmidir, Mayıs Sıkıntısının son sahnesinde Yusuf kasabada yapamayacağını anlayıp elinde bavulla yürürken biter, Uzak ise o sekansla açılır, ilk iki film köyde ve kasabada çekilirken Uzak filmi İstanbul'da yani şehirde çekmiştir Ceylan, karla kaplı İstanbulu izleyiciye yaşatan Ceylan, bu filmde fotoğrafçı olmasının avantajlarını da çok iyi kullanmıştır ve İstanbulu tabiri caizse fotoğraflara anlatmıştır bize, senaryo, kurgu, oyunculuklar ve sanat yönetimi o kadar iyidir ki filmde, Cannes bile buna kayıtsız kalamamış jüri büyük ödülünü vermiştir Uzak'a.

İKLİMLER: Ceylanı eşiyle beraber kamera önünde gördüğümüz bu filmde, yönetmenlik kadar başarılı olmasa da kalburüstü bir performans izliyoruz, bu filmde de fotoğraf sanatına doyuyoruz hatta Uzaktan çok daha iyi bir fotoğraflamayla karşı karşıya kalıyoruz, film yaz mevsiminde başlayıp Ağrıda kışın bitiyor, kadın erkek ilişkilerini çok yalın bir şekilde anlatan bu film Ceylanın sinematografisine farklı bir renk katıyor.

ÜÇ MAYMUN: Bu filmde Ceylan diğer filmlerine göre daha canlı bir film çekiyor, senaryo akıyor, izleyici diğer filmlere göre daha az yoruluyor, filmde patronu için hapse giren bir adam, onun eşi ve çocuğunun o hapisteyken yaşadıkları anlatılıyor, basit ama çok çarpıcı bir hikayeye sahip Üç Maymunda insanların bir anda ne kadar değişebileceklerini ve hayatın acımasızlığını çok iyi anlatıyor Ceylan.

BİR ZAMANLAR ANADOLUDA: Ceylanın oyuncu anlamında en kalabalık ve popüler castı diyebiliriz, Ahmet Mümtaz Taylan, Taner Birsel, Fırat Tanış ve Yılmaz Erdoğan'ın oynadığı bu filmde Ceylan kara mizah denemesi yapmış ve bunda da gayet başarılı olmuştur, 150 dakikalık süresine rağmen asla sıkmıyor çünkü filmde oyunculuklar çok güçlü, oyunculuğun iyi olduğu hiçbir film seyirciyi sıkmaz hele o oyuncuları yöneten yönetmen de ustaysa işte o zaman tadından yenmeyen bir film ortaya çıkar. Ceylan sinematografisinin en iyi filmi bence bu filmdir, evet Uzak'a haksızlık etmek istemem ama bence bu film ceylanın ustalık filmidir, daha iyilerini de çekecektir ilerleyen zamanlarda Ceylan ama bu film bence türk sinemasının en iyi 10 filmine her zaman girecek bir baş yapıttır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder