26 Haziran 2010 Cumartesi

TÜRK SİNEMASI

Son 2 ayda sadece türk sinemasının en seçkin en güzel en çok ödül alan ve en değerli filmlerini izledim ve bu konudaki büyük açığımı da kapadım. Popüler kültürde özellikle hollywood filmlerini herkes izlerken maalesef eski türk filmlerinden bi haber olarak yaşıyoruz, hadi yine 1980-1985 kuşağı o eski filmleri ucundan da olsa yakaladı ama 90 ve sonrasının klasikleşen türk filmlerinden bi haber olarak büyüdüklerini söylemek üzücü ama gerçek, ben bu 2 ayda kazandığım birikimlerimi size aktarmak istiyorum ve türk sinemasının mutlaka izlenmesi gereken en nadide en güzel filmlerini en çarpıcı örneklerini yazacağım.
Filmleri yönetmen yönetmen sınıflandırarak sizlerle paylaşmak istedim türk sinemasının birbirinden önemli yönetmenleri gerçekten çok çarpıcı filmlere imza atmışlardır alfabetik sırayla yönetmenler ve bu yönetmenlerin en önemli filmlerinden başlayalım.
ATIF YILMAZ:
Türk sinemasının en iyi 3 yönetmeninden biridir büyük usta Yılmaz ve filmleride genellikle türk insanının o zamanlarda hep yarası olan konulara değinmiştir genellikle Müjde Arla çalışmıştır çünkü filmlerinde çok cesur sahneler vardır ve bu sahnelerde oynayabilecek tek kişi Müjde Ardı ve gerçekten de o filmlerin hepsinde rolünün hakkını vermiştir müjde ar.
Atıf ustanın Müjde Arın harika performansıyla çektiği filmler: Aah Belinda, Asiye nasıl kurtulur, Adı Vasfiye, Dul bir kadın, Kupa kızı bu saydığım filmlerin hepsi de cesaret isteyen filmlerdi o zamanda, ama Atıf Yılmaz hiç kimsenin çekmeye cesaret edemediği bir zamanda bu filmleri çekmiştir, ayrıca Kadının Adı Yok ve Bir Yudum Sevgi filmlerinde bu sefer Hale Soygaziyle yine o döneme damgasını vuracak filmler yapmıştır ve yine Lale Mansurla Meral Oğuzun iki lezbiyeni oynadığı Düş Gezginleri filmi de 92 senesinde baya bir tartışma yaratmış iki oyuncu da tabuları yıkan bir performans sergilemiştir Atıf Yılmazın yönetmenliğinde, yine Atıf ustanın çok tartışılan diğer bir filmi Gece, Melek ve Bizim Çocuklar bir fahişeyle travestinin hikayesin harika yansıtmıştır beyaz perdeye ve son olarak Atıf Yılmazın ve de türk sinemasının en önemli filmlerinden biri en büyük aşk hikayesi Selvi Boylum Al Yazmalımdır bu filmi izleyipte repliklerini ezberlemeyen yoktur sanırım, gerçekten harika bir filmdir Kadir İnanır ve Türkan Şorayın aşkı resmen yaşadıkları bu filmi izlemeyen türk vatandaşı kalmışmıdır acaba.
ÇAĞAN IRMAK:
Çağan Irmak da çektiği filmlerin farklı türlerde olması toplumu etkileyen sarsan filmler yapmasıyla türk sinemasında kendine özel bir tarz oluşturmuştur. Irmakın en önemli filmi ve türkiyede de 3 ay tartışılan çoğu insanın hayatını derinden etkileyen Issız Adamdır onun dışında yine izleyen her 4 kişiden 3ünü ağlatan Babam ve Oğlum yine çağanın sarsıcı filmlerindendir, bana göre Çağanın en başarılı filmi Mustafa Hakkında Herşeydir bu film gerçekten gerek sinema alt yapısı, konu derinliği olsun gerek oyuncuların performansları olsun önemli bir filmdir onun dışında ırmakın ilk filmi olan kısa film Bana Old and Wise ı Çal da gayet etkileyici bir filmdir.
DERVİŞ ZAİM:
Çektiği farklı filmlerle türk sinemasında farklı bir tarzı olan Zaim in Çamur, Nokta ve Cenneti Beklerken filmleri farklı yapımlardır ama Tabutta Rövaşata ve Filler ve Çimenler(bu film kirli türk siyaseti hakkında izleyen herkesi çok iyi aydınlatması bakımından da önemlidir) kesinlikle izlenmesi gereken harika yapımlarıdır diyebilirim.
ERDEN KIRAL:
Erden kralın beni etkilemiş en önemli filmlerinden biri BEREKETLİ TOPRAKLAR ÜZERİNDE dir tuncel kurtizin de oynadığı bu filmde yaşam mücadelesinin nasıl zor olduğunun harika bir öyküsü anlatılır diğer bir Kıral filmi ise Vicdandır Nurgül Yeşilçay, Murat Han ve Tülin Özenin harika oyunculuklarıyla bu film de izlenmesi gereken bir filmdir.
HALİT REFİĞ:
Altın portakalı ilk kazanan film Gurbet Kuşları Halit Refiğin en önemli filmlerindendir filmde adanadan istanbula gelen bir ailenin yaşam mücadelesi çok yalın abartısız bir dille harika yansıtılıyor yine Refiğin başarılı yapımlarından biri de aynı zamanda türk sinemasında hapis temalı filmler içinde önemli bir film olan Karılar Koğuşudur bu filmde Hülya Koçyiğit en başarılı performanslarından birini oynamıştır ve son olarak Teyzem dersem herhalde bu filmi izleyenler hafif bir tebessüm etmişlerdir Müjde Arın oyunculuk dersi verdiği filmde Refiğ bir kadının aşkı nasıl travmatik bir şekilde yaşadığını harika yansıtmıştır.
LÜTFİ AKAD:
Lütfi Akad da türk sinemasına armağan ettiği harika filmlerle sinemamızın en önemli yönetmenlerinden biri olmuştur özellikle Gelin-Düğün-Diyet üçlemesi tüm sinemaseverler tarafından mutlaka izlenmeli sinemanın nasıl yapılacağını adeta bir ders gibi göstermiştir ayrıca bu 3 filmde de inanılmaz performanslar sergileyen hülya koçyiğitte izleyenleri kendine hayran bırakıyor, bu harika üçleme dışında Kızılırmak Karakoyunda Yılmaz Güneyle yine çok güçlü bir filme imza atmıştır Akad ve bence en az Selvi Boylum Al Yazmalım gibi harika olan Vesikalı Yarimde Türkan Şoray ve İzzet Günayla bizi çok etkileyen bir baş yapıt yapmıştır Akad.
METİN ERKSAN:
Erksan da sinemamızın en önemli yönetmenlerinden biridir ve Erksan türk sinemasının gelmiş geçmiş en iyi filminin yönetmenidir o filme geçmeden önce 3 tane çok başarılı filmini yazayım ilki Kuyu bu filmde Erksan harika bir yönetmenlik örneği vermiştir kesin izlenmelidir, Erksanın aşk temasını harika işlediği Sevmek Zamanıda sinemamızın en önemli aşk filmlerindendir, Yılanların Öcü ise türk sinemasında tekrarı çekilen ve ikiside çok başarılı olan tek yapımdır, ilk Yılanların Öcü Erksanın yapımıdır ikincisi daha başarılı dense de bu kişiden kişiye değişir ve büyük ustanın büyük filmine gelelim ülkemizin tartışmasız en iyi filmi olan SUSUZ YAZ türk sinemasına Altın Ayı(Berlin Film Festivali) kazandıran ve uluslararası sinemada adımızın duyulmasını sağlayan olağanüstü bir başyapıttır Susuz Yaz. Erol Taş ve Hülya Koçyiğitin oyunculuğun kitabını yazdıkları bu harika film Erksanın türk sinemasına en büyük hediyesidir.
MUSTAFA ALTIOKLAR:
İyi bir yönetmen değildir tabi ki ama 2 filmi vardır ki kesin izlenmelidir biri İstanbul Kanatlarımın Altında diğeri ise Müjde aAr klasiği olan Ağır Roman.
NURİ BİLGE CEYLAN:
Yeni nesil türk sinemasının en büyük yönetmeni desem abartmış olmam sanırım Ceylan fotoğrafla sinemayı birleştiren ve sinemaya sadece sanat gözüyle bakan ve çektiği her film buram buram sanat kokan türk sinemasına farklı bir soluk getiren bir üstaddır.
Mayıs Sıkıntısıyla başlayan sinema maratonunda hemen ardından çektiği Uzakla taraflı tarafsız herkesin takdiri kazanmış ve Cannes da aldığı sinema özel ödülüyle adını dünyaya duyurmuştur, harika bir filmdir Uzak sinemayla fotoğrafın buluşması bu kadar başarılı yönetilir bir sinema filminde ve bu filmin başarısıyla hem türkiye hem Ceylan sineması avrupa ve dünyada büyük bir saygı kazanmıştır, Uzakın hemen ardından çektiği İklimlerde de fotoğraf sanatını harika kullanmıştır Ceylan ve son filmi 3 maymunla Cannes da en iyi yönetmen ödülünü de kazanmıştır Ceylan her filmi sayısız ödül kazanmıştır ama UZAK gerçekten büyük bir başyapıttır.
ÖMER KAVUR:
Türk sinemasının en kendine has yönetmeni dersem yanlış olmaz sanırım Ömer Kavur çektiği filmlerine öyle damga vurur ki onun tek bir filmini izleyen ondan sonraki filmini izlediği an bu Ömer Kavur filmi der bu yönüyle Ömer Kavurda türk sinemasının en önemli yönetmenlerinden bir olarak türk sinema tarihine geçmiştir. Bir sürü baş yapıtı vardır Kavurun bunlardan izlenmesi gerekenler Karşılaşma, Gizli Yüz ve Akrebin Yolculuğu Ömer Kavur sinemasının en önemli örneklerindendir ayrıca Ah Güzel İstanbul filminde de Müjde Ar ve Kadir İnanırla harika bir aşk hikayesi anlatmıştır Kavur ve Kavurun en önemli filmi türk sinemasının da en iyi filmleri arasına giren Anayurt Otelidir evet sıkıcı gelebilir ilk izlediğinizde ama 2. hatta 3. kez kesin izlersiniz bu harika filmi özellikle Macit Koperin aşmış performansı ayakta alkışlanır bu filmde.
REHA ERDEM:
Erdem de aynı Nuri Bilge Ceylan gibi yeni türk sinemasının en değerli, umut veren yönetmenlerinden biridir. İlk filmi A Ay ı çektikten sonra tam 11 sene film çekmedi A Ay türk sinemasına göre çok farklı bir tarzdır İngmar Bergmanı andıran siyah beyaz harika bir filmdir bu filmden 11 sene sonra çektiği Kaç Para Kaç filmi de erdemin izlenmesi gereken filmlerindendir 2004 te çektiği İnsan Dediğin Nedir ki her eleştirmenden olumlu eleştiriler almıştır ve Erdemin tarzını belirleyen ve bana göre de en iyi filmleri olan 5 vakit ve Hayat Var hem yurtiçi hem yurtdışında birçok ödül kazanmıştır ve Reha Erdem isminin avrupada duyulmasını sağlamıştır ve son filmi Kosmosda da çok farklı bir hikaye anlatmıştır Erdem ve bu filmiyle altın portakal kazanmıştır, çektiği bütün filmler güzel olsa da Hayat Var tam bir baş yapıttır.
SEMİH KAPLANOĞLU:
Meleğin Düşüşü filmiyle tanıdı herkes Kaplanoğlunu çoğu kişi beğenmese de özellikle Tülin Özenin performansı harikaydı o filmde ve bence kesinlikle çarpıcı bir film Meleğin Düşüşü ve ardından Kaplanoğlunun altın portakal kazandığı Yumurta geldi herkes böyle filmmi olur nasıl altın portakal kazanır demişti bu film için ki bu kaplanoğlunun harika üçlemesinin ilkiydi daha sonra Süt geldi ve hemen ardından Berlinde Altın Ayı kazandığı Bal(uluslararası sinemada adımızı duyuran 4.film) sanırım Altın Ayıdan sonra o eleştirmenlerde sinemayı bırakmalılardı Kaplanoğlu da günümüz sinemasının en kendinde has yönetmenlerindendir ve bu saydığım 4 filmi de harikadır.
SERDAR AKAR:
Akarın Gemide ve Barda filmleri gerçekten harika filmler onun dışında Dar Alanda Kısa Paslaşmalar ve Kurtlar Vadisi Irak filmlerini de kesinlikle izlemek gerek iyi yönetim ve iyi hikayelerdir. Barda filmi içerdiği aşırı şiddetle büyük tepki toplasada sinemamızda bu tür filmlerinde çekilmesi adına önemli bir ilk olmuştur Nejat İşlerin de harika performansıyla türk sinemasının önemli yapıtları arasına girmiştir.
SİNAN ÇETİN:
Sinan Çetinde aynı Mustafa Altıoklar gibi iyi bir yönetmen değildir ama sinemayla ilgilenmeyen kişilere sorsanız sinema yönetmeni olarak ilk ikisini sayarlar çünkü sinemadan çok popüler kültür alanında isimlerini duyurmuşlardır bu ikili ama eğri oturup doğru konuşmak gerekirse iyi filmleri de vardır Sinan Çetinin aynı Altıoklar gibi az ama özdür Çiçek Abbas, Berlin in Berlin, Propaganda ve Komiser Şekspir(özellikle Kadir İnanırın etek giymesiyle baya polemik yaratmıştır) izlenmesi gereken filmleridir Çetinin.
TUNÇ BAŞARAN:
Tunç Başaran da türk sinemamıza iki filmiyle önemli katkıda bulunmuştur biri herkesin mutlaka izlediğini düşündüğüm Uçurtmayı Vurmasınlar diğeri de Piano Piano Bacaksız.
YAVUZ TURGUL:
Yavuz Turgul deyince akla direk Şener Şen gelir iki usta türk sinemasına büyük katkılarda bulunmuşlardır sadece tek bir filmde beraber değildiler ama onda da Turgul Müjde Arla çalışmıştır Fahriye Abla da ve Şener Şenle çektikleri ve hepside başyapıt olup kesinlikle izlenmesi gereken filmleri Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni(değeri fazla bilnmeyen harika bir filmdir), Gölge Oyunu(süperdir süper), Eşkıya(fazla lafa gerek yok), Gönül Yarası(aşmıştır) veee türk sinemasınında en iyi filmerinden sayılan MUHSİN BEY(sagılar).
ZEKİ DEMİRKUBUZ:
Demirkubuz da aynı Nuri Bilge Ceylan, Reha Erdem ve Semih Kaplanoğlu gibi yeni nesil türk sinemasının en önemli yönetmenlerinden biridir. 8 film çekmiştir ve bunların 6 tanesi toplumumuzu ve türk insanını çok iyi anlatan filmlerdir.
Üçüncü Sayfa ,Yazgı ,Kıskanmak(Nergis Öztürk harikadır),İtiraf(Başak Köklükaya çok iyi oynamıştır) gayet güzel izlenmesi gereken filmlerdir ama 2 başyapıtı vardır biri Kader ki Masumiyetin sene olarak sonrasında çekilmesine rağmen başlangıcını anlatır diğeri de bence türk sinemasının en ama en iyi aşk filmi olan ve Haluk bilginer ile Derya Alaboranın adeta devleştikleri MASUMİYET tir.

VEEE son olarak türk sinemasının avrupada tanınmasında en etkili en başarılı ve en büyük yönetmene geliyorum.

YILMAZ GÜNEY:
Türk sineması her ne kadar üstte yadığımız harika yönetmenlerin harika filmlerine sahip olsa da Yılmaz Güney hepsinin 3 adım önünde olmuştur sebebi ise sinemamızı avrupa ve dünyaya tanıtan sinemamıza saygı duyulmasını sağlayan ve sinema tarihinde en büyül ödülü kazanan filmi yapan kişi olmasıdır.
Her çektiği film başyapıttır türk toplumunu onun kadar iyi gözlemleyen onun kadar sinemaya iyi yansıtan yönetmen yoktur şimdi bile çekilmesi cesaret isteyen inanılmaz filmleri o zamanlarda çekmesi bile onun ne kadar büyük bir yönetmen olduğunu kanıtlıyor birazdan yazacağım filmler kesin izlenmeli ve büyük usta saygıyla anılmalı diyorum.
İnce Cumali, Prangasız Mahkumlar, Umutsuzlar, Arkadaş, Duvar ve en büyük 3 filmi UMUT , SÜRÜ VE YOL(Türkiyenin dünyada kazandığı en büyük ödül olan cannes da altın palmiye kazanmıştır)
başka söze gerek bile yok önünde saygıyla eğiliyorum YILMAZ GÜNEY.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder